Verkocht

Tegel met twee amourtjes

Tegel met twee amourtjes

Delftse tegel met amourtjes in een wijnrank en met de afbeelding van een Turkse lelie, uitgevoerd in mangaankleur
Deze tegel maakte deel uit van een rechthoekig tegeltableau in de vorm van een pilaster van 13 stuks boven elkaar.

  • Periode
    Late 18de eeuw, rond 1780
  • Referentienummer
    C 0910-0105
Jachthond

Jachthond

Gesigneerd in de basis van het beeld "PJ MENE"
Pierre-Jules Mène
Parijs 1810 - 1879
Afmetingen: L 310mm - B 110mm - H 208mm
Pierre-Jules Mène, zoon van een metaalbewerker, beheerste op vroege leeftijd het metier en groeide uit tot de meest  vermaarde bronsgieter-animalier van zijn tijd.

  • Materiaal
    Gepatineerd brons
  • Periode
    ca. 1860
  • Afmetingen
    Breedte 110mm
    Hoogte 208mm
    Diepte 310mm
  • Referentienummer
    S 0910-0131
Suikerstrooier (Henry Chawner)

Suikerstrooier (Henry Chawner)

Suikerstrooier in massief zilver in neoclassicistische vorm met vierkante basis en versierd met perlageranden
Gemerkt '925 - London 1786'
Merktekens van Henry Chawner

  • Materiaal
    Massief zilver
  • Afmetingen
    Hoogte 165mm
  • Referentienummer
    M 0910-0184
Haan en hen op het erf

Haan en hen op het erf

Jean Brusselmans
Brussel 1884 - Dilbeek 1953

Getekend. Met certificaat.

'Haan en hen op het erf' is een innemend, wat naïef werk, typerend voor het vroege oeuvre van Jean Brusselmans. Het werk is strak opgebouwd, in rigide structuren. Omwille van de vlotte schriftuur van de schilder krijgt het doek een grote aantrekkingskracht.
De restauratie die we hebben uitgevoerd betreft enkele kleine schilfertjes verf die van het doek zijn gesprongen, wellicht tijdens het maroufleren.
 Jean Brusselmans brengt zijn prilste jeugdjaren in Parijs door, van 1885 tot 1889. Op zijn veertiende wordt hij leerling bij de Société de Lithographie. Nadien krijgt hij opleiding aan de Academie van Brussel, van ca. 1898 tot 1904); tekenen bij J. Delville en schilderen bij I. Verheyden.
Beroepshalve werkt Brusselmans tot in 1904 als beroepslithograaf werken.
Aan de Brusselse Academie maakt Jean Brusselmans kennis met Edgard Tytgat en Rik Wouters, met wie hij in 1907 het atelier deelt dat een ontmoetingscentrum wordt van jonge kunstenaars. Hier komt Brusselmans in contact met o.m. A. Oleffe die hem introduceert in L'Effort. Hij maakt er kennis met James Ensor, Léon Spilliaert, J. Albert en met G. Giroux die zijn werk tentoonstelt op het Salon des Bleus (1912). 
Om den brode schildert Brusselmans publiciteitsborden.
Brusselmans wordt aanvankelijk beïnvloed door het sociaal realisme van G. Courbet. Omstreeks 1913 gaat hij richting fauvisme en later impressionisme, onder de invloed van A. Oleffe. Hij evolueert vanaf ca. 1924 naar een persoonlijk constructivistisch expressionisme. 
Brusselmans was lid van Les Compagnons de l'Art en van Le Cercle des XV.
In 1924 vestigt hij zich definitief in Dilbeek.

  • Materiaal
    Olieverf op doek op karton
  • Afmetingen
    Breedte 665mm
    Hoogte 559mm
  • Referentienummer
    P 0809-0037
Kippen op het neerhof

Kippen op het neerhof

Getekend en gedateerd links onder "E. CLAUS / 1865"
Atelierstempel rechts onder
Volledig originele inlijsting
Emile Claus
Sint-Eloois-Vijve 1849 - Astene 1924

  • Materiaal
    Aquarel op papier
  • Periode
    1865
  • Afmetingen
    Breedte 156mm
    Hoogte 113mm
  • Referentienummer
    P 0910-0200
Le baptème (De doop)

Le baptème (De doop)

Gesigneerd en gedateerd rechts onderaan "Edgard Tytgat 1956".
Achteraan een opdrachttekst geschreven door Maria Tygtat: "(Le baptème / Saint-Nicolas 1966 / Pour la naissance du petit Eric (- gedeelte uitgekrast -) avec mes meilleurs voeux de bonheur, ce petit souvenir d'Egrard Tytgat / Maria Tytgat"
De naam die werd uitgekrast is "Ollinger-Zinque".

Edgard Tytgat
Brussel 1879 - Sint-Lambrechts-Woluwe 1957

  • Materiaal
    Tekening met Oostindische inkt op papier
  • Periode
    1956
  • Referentienummer
    P 0809-0040
Blankenberge

Blankenberge

Pierre Stefani
Rouen

  • Materiaal
    Olieverf op paneel
  • Periode
    1938
  • Afmetingen
    Breedte 905mm
    Hoogte 1220mm
  • Referentienummer
    P 0910-0163
De houthakker

De houthakker

Stenen basreliëf
Frankrijk

  • Periode
    16de eeuw
  • Referentienummer
    S 0910-0169
De maaier

De maaier

Stenen basreliëf
Frankrijk 

  • Periode
    16de eeuw
  • Referentienummer
    S 0910-0170
Tegel ‘Man met wijnkan en -glas’

Tegel ‘Man met wijnkan en -glas’

Delftse tegel met de blauwe afbeelding van een staande man (monnik?) die een wijnkan in de linker en een wijnglas in de rechterhand houdt

  • Periode
    17de eeuw
  • Afmetingen
    Breedte 130mm
    Hoogte 130mm
  • Referentienummer
    C 0910-0209
Spinvetpotje

Spinvetpotje

Steengoed uit Raeren

  • Periode
    16de eeuw
  • Afmetingen
    Hoogte 75mm
  • Referentienummer
    C 0809-033
Tegel ‘Man drinkt uit ajuinfles’

Tegel ‘Man drinkt uit ajuinfles’

Delftse tegel met de grijsblauwe afbeelding van een gezeten man die uit een ajuinfles drinkt
Spinnewebversieringen in de vier hoeken

  • Periode
    17de eeuw
  • Afmetingen
    Breedte 129mm
    Hoogte 129mm
  • Referentienummer
    C 0910-0208

Circus

Hubert Henri De Vries
Antwerpen 1899 - 1979
 

  • Materiaal
    Aquarel op papier
  • Afmetingen
    Breedte 264mm
    Hoogte 172mm
  • Referentienummer
    P 0910-0162
Bord met pauwenstaartmotief

Bord met pauwenstaartmotief

Delft
Achteraan gesigneerd 'De 3 klokken'

  • Periode
    18de eeuw
  • Afmetingen
    Diameter 231mm
  • Referentienummer
    C 0809-0031
Reisikoontje

Reisikoontje

Rusland 

  • Periode
    19de eeuw
  • Afmetingen
    Breedte 59mm
    Hoogte 59mm
  • Referentienummer
    M 0910-0012
Demonteerbare kurkentrekker

Demonteerbare kurkentrekker

Metalen kurkentrekker in geelkoperen huls
Frankrijk

  • Materiaal
    Metaal, geel koper
  • Periode
    Vroege 19de eeuw
  • Referentienummer
    M 0910-0218

Le Lendemain de Saint-Nicolas

Gesigneerd rechtsonder met atelierstempel "ET"
Genummerd links onder in potlood "43/160"
Edgard Tytgat
Brussel 1879 - Sint-Lambrechts-Woluwe 1957

  • Materiaal
    Kleurenlinosnede op papier
  • Afmetingen
    Breedte 178mm
    Hoogte 219mm
  • Referentienummer
    P 0910-0198
Sept flèches

Sept flèches

Gesigneerd en gedateerd "Jean Brusselmans 1934"
Jean Brusselmans
Brussel 1884 - Dilbeek 1953

'Contes d'Horace Van Offel' is een bibliofiele uitgave met 22 kortverhalen van de auteur Horace Van Offel (Antwerpen, 1878-1944) uitgegeven door de 'Editions des artistes' in Brussel in 1935. Elk verhaal maakt een afzonderlijke katern uit en is telkens vergezeld van een ets. Het geheel werd gepresenteerd in een cassette-foedraal.
Er werden 396 exemplaren uitgegeven: 15 op Japans nacrépapier met een reeks gravures genummerd van 1 tot 15, 371 op “Vergé d’Arches” genummerd van 16 tot 386 en 10 exemplaren h.c. op Japans nacrépapier genummerd van I tot X, voorbehouden voor medewerkers.
Deze luxueuze uitgave werd geïllustreerd door Belgische kunstenaars uit het interbellum en één Franse kunstenaar: Jean Brusselmans (“Sept flèches”); Louis Buisseret (“L’ombre fugitive”); Anto-Carte (“Saint-Alathène”); Philibert Cockx (“Le paradis perdu”); Albert Crommelynck (“Portret van Horace Van Offel” & “Les cygnes noirs”); Anne De Kat (“Callixte”); James Ensor (“Le moulin au diable”); Floris Jespers (“Quatorze sabots”); Hector Letellier (“L’enfant perdu”)
Frans Masereel (“L’aigle de Distelmonde”); George Minne (“La madone d’argent”)
Léon Navez (“L’ange des rameaux”); Isidore Opsomer (“Les crêpes ensorcelées”)
Willem Paerels (“Deux vérités”); Albert Saverys (“Le loup-garou”); Albert Servaes (“L’étrange rencontre”); Leon Spilliaert (“Les flèches et la faux”); Marcel Stobbaerts (“Le nez de Cléopatre”); Rodolphe Strebelle (“La galère”); Edgar Tytgat (“Le poulet estropié”); Edmond Van Offel (“Le dragon de Maroussia”) en Maurice De Vlaminck (“Simon le musicien”).

  • Materiaal
    Ets op papier
  • Periode
    1934
  • Afmetingen
    Breedte 152mm
    Hoogte 199mm
  • Referentienummer
    P 0910-0197
De Vismarkt te Leuven

De Vismarkt te Leuven

Getekend rechts onder
André Hallet
Luik 1890 - Kisenyi/Rwanda 1959

Hallet borstelt op een ongedwongen, vlotte en stemmige manier het leven en de drukte op de Leuvense Vismarkt, onder de luifels van de marktkiosk die er toen nog stond.
Deze aquarel dateert vermoedelijk van midden de jaren '20.
André Hallet behoort tot de postimpressionistische schilders van landschappen, pittoreske gezichten en portretten.
Hij genoot zijn eerste opleiding bij R. Heintz en is later leerling van A. de Witte aan de Academie van Luik.
Hallet trekt als kunstschilder in 1919 naar Zuid-Frankrijk en Italië, werkt later in Brugge en vestigt zich in 1920 in Leuven.
In 1934 reist hij voor de eerste maal in opdracht naar Belgisch Congo, waar zijn palet zich vol zon en kleur ontplooit. In 1947 vestigt hij zich definitief aan het Kivumeer.
Werk van André Hallet zit onder meer in het bezit van de Staat en in de Musea van Brussel, Doornik, Leuven, Luik, Aix-en-Provence, Marseille, Parijs (Louvre en Luxembourg), Belgrado, Kaunas, Ottawa en New York.

  • Materiaal
    Aquarel op papier
  • Afmetingen
    Breedte 245mm
    Hoogte 228mm
  • Referentienummer
    P 0809-0006
Scène aan de oever

Scène aan de oever

Gesigneerd
Joseph Bles
Den Haag 1825 - 1875

  • Materiaal
    Aquarel op papier
  • Afmetingen
    Breedte 110mm
    Hoogte 80mm
  • Referentienummer
    P 0910-0018
  1. 3
  2. 4
  3. 5
  4. 6
  5. 7