To Memling - Psallentes - 8 mei

'To Memling', zo luidt de titel van het concert dat Convento Music op dinsdagavond 8 mei organiseert in de Sint-Jan de Doperkerk van het Groot Begijnhof in Leuven.
Het ensemble Psallentes - genomineerd door Klara als 'ensemble van het jaar' brengt er, onder leiding van Hendrik Vanden Abeele, de 'Missa de Sancto Martino' van Jacob Obrecht.
De volledige opbrengst gaat naar het RondouFonds Voor Duchenneonderzoek

WIE WAS JACOB OBRECHT?

De in Gent geboren zanger en componist Jacob Obrecht (1457/58-1505) verbleef een aantal jaren in Brugge, waar hij mogelijk in 1486 de Missa de Sancto Martino schreef. Als ruggengraat van deze mis gebruikte Obrecht niet minder dan negen verschillende gregoriaanse onderdelen van het officie voor de heilige Martinus van Tours: een invitatorium en acht antifonen. Die gregoriaanse melodieën verschijnen ofwel als cantus firmus (een rode draad van traag verlopende noten doorheen de polyfonie) ofwel als parafrase (waarbij de oorspronkelijke melodie wordt versierd en aan de behoeftes van de polyfonie wordt aangepast, met bovendien overname van bepaalde karakteristieken van die melodieën in andere stemmen dan de tenor). Het levert een sterk samenhangend en bij wijlen virtuoos geheel op, getuigend van Obrechts uitzonderlijk creatief talent.

Dit programma is onderdeel van het project 'To Memling', waarin Psallentes kunstwerken van Hans Memling (1430/40-1494) bezingt. Hier kijken we naar de 'Diptiek van Maarten van Nieuwenhove' uit 1487, slechts een jaar na het jaar waarin de mis van Obrecht vermoedelijk gecomponeerd werd. Maarten van Nieuwenhoven, een vooraanstaande Bruggeling, liet zich door Memling afbeelden als devoot Christen, biddend tot de Madonna. Op de achtergrond is zijn patroonheilige, Martinus van Tours, te zien. De mis van Obrecht is uiteraard aan deze heilige Martinus gewijd, vandaar dat de orgeltussenkomsten in dit programma vooral de Mariale devotie weerspiegelen. Zo wordt recht gedaan aan de twee centrale thema's van Memlings diptiek.

Hendrik Vanden Abeele vertelde op Klara meer over Jacob Obrecht. Je kan het gesprek hier beluisteren (vanaf minuut 24), inclusief een voorsmaakje van het concert. 

PRAKTISCHE INFO

Dinsdag 8 mei 2018
Sint-Jan de Doperkerk, Groot Begijnhof te Leuven
19u: inleiding tot het concert door Hendrik Vanden Abeele (in de zijbeuk van de kerk - enkel op reservatie)
20u: concert

Kaarten kosten € 26 en zijn te bestellen (via email: HIER , per telefoon 0475/43.91.31) of aan de kassa in de kerk dinsdag vanaf 16 uur. 

PROGRAMMA

Recercare primo — Marco Antonio Cavazzoni (ca. 1490-1560)

Antiphona O beatum pontificem
Antiphona Martinus adhuc cathecuminus
Antiphona Dixerunt discipuli

Intonatio sopra Kyrie

Missa de Sancto Martino: Kyrie — Jacob Obrecht (1457/58-1505)

Missa de Sancto Martino: Gloria — Jacob Obrecht

Intavolatura Sancta Mater istud agas — Josquin Desprez (ca. 1450/55-1521)

Antiphona O virum ineffabilem
Antiphona Martinus episcopus
Antiphona Oculis ac manibus
Antiphona O beatum virum

Intonatio sopra Credo

Missa de Sancto Martino: Credo — Jacob Obrecht

Intavolatura Ave maris stella — Cipriano de Rore (1515/16-1565)
Intavolatura Ave Maria (1501) — Marbrianus de Orto (ca. 1460-1529)

Invitatorium Adoremus Christum
Antiphona Ego signo crucis

Intonatio sopra Sanctus

Missa de Sancto Martino: Sanctus — Jacob Obrecht

Pange lingua — Antonio de Cabezón (ca. 1510-1566)

Missa de Sancto Martino: Agnus Dei — Jacob Obrecht

UITVOERDERS

Hendrik Vanden Abeele, artistieke leiding
Bart Jacobs, orgel
Michaela Riener, Sarah Van Mol & Veerle Van Roosbroeck, superius
Rob Cuppens, Jonathan De Ceuster & Bart Uvyn, contra-tenor
Steve Dugardin & Kerlijne Van Nevel, tenor
Peter Maus, José Pizarro, Diederik Rooker & Gunther Vandeven, bassus

Copyright foto Memling-diptiek: Musea Brugge - Lukas - Art in Flanders vzw, foto Hugo Maertens